3 dagen Sauerland

We treffen het maar in onze vakantie.  Het is nu al meer dan een week prachtig mooi weer en het is nog niet over. We hebben een tripje naar het Sauerland gepland in deze dagen.  De Robin PH-SVQ is beschikbaar voor ons en we hebben er veel zin in.

Na de lol van de voorbereiding is het dinsdag 1 mei, dan zover dat we kunnen vertrekken. Vreemd om de weerkaart niet te hoeven bestuderen, overal waar we heen willen is het CAVOK ( Clouds and Visibility OK ). Maar we gaan nog wel even langs de Toren om de Notams van Nederland en Duitsland uit te draaien.

Het is een vliegtripje dus ik heb Marlies voorgehouden dat je dan ook zoveel mogelijk moet vliegen, en niet zo snel als mogelijk op de plaats van bestemming moet zijn. Okee , dus we gaan via een ommetje naar Arnsberg.

Arnsberg ligt in het Sauerland en heeft een Hotel op het veld. Is dat wat, ’s morgens wakker worden, zowat naast je vliegtuig. Ideaal.

We gaan eerst naar Hoogeveen. Het is weer een tijdje geleden dat ik daar was. De laatste keer was het restaurant failliet, maar nu is het open, dat heb ik even geverifieerd.

We tanken de SVQ helemaal vol en gaan op pad. Om 11.30 hangen we in de turbulente lucht. We hebben daarom een Mike departure gevraagd op 1500 voet, wat mocht. Daardoor is de turbulentie al een stuk minder. We genieten van het mooie uitzicht. De lucht is zo helder, dat heb je niet vaak hier in het westen. De Q doet prima z’n best en bromt er lustig op los. We gaan in een rechte lijn vanaf Mike naar Hoogeveen.  Ik probeer een straight in te krijgen maar we moeten via het circuit. Een left hand downwind voor runway 09. Het gaat allemaal gesmeerd en om 12.35 landen we zachtjes op het Hoogeveense gras.

Het restaurant is inderdaad open, en de uitsmijter smaakt heerlijk.

Het volgende station hebben we gepland in Damme. Ik ben er wel eens eerder geweest, maar dat is weer een tijdje geleden. Een rechte lijn van 45 minuten.  Hier krijgen we wel een straight in, en zo is het eigenlijk van Hoogeveen tot aan de landing in Damme een rechte lijn. Heel mooi om te doen De ontvangst is allervriendelijkst.  Zeker ook door de tarieven. Betaalden we in Hoogeveen nog 13,50 ( wat voor Nederlandse begrippen ook al laag is ) in Damme kost het slechts 7 Euro. En zo zou het in onze hele trip blijven.  Kijk dat is nog eens leuk !

Op het veld van Damme werd druk gebouwd aan een soort vakantie huisjes , zodat je daar ook kunt neerstrijken met een groep om vandaar dagtochten te maken. Iets om te onthouden, want het zag er best aardig uit.

Ook hier even het restaurant testen ( perfekt ! ) en dan weer door naar onze eindbestemming : Arnsberg.

We vliegen over Osnabrück in een rechte lijn naar Arnsberg. Ik heb me geprepareerd op het zuidelijke circuit om aan te vliegen. Je begrijpt het al, we moeten via de noordkant binnenkomen, en dat geeft wat extra werkdruk in de cockpit. We nemen er de ruimte voor, want er is geen officieel circuit voorgeschreven. We vermijden de bebouwing en komen zo op een long final uit. We worden allervriendelijkst begeleid, en om 16.38 raken onze wielen de baan 05 op een zeer nette manier. We melden dat we vanavond overblijven en worden naar onze parkeerplaats gedirigeerd. Het is niet druk, sterker nog het is erg stil !

In het hotel, wat op het veld ligt, is het evenmin druk, we zijn de enigen die een kamer ( een van de 8) hebben.  Op het terras is het drukker ook al vanwege de 1 ste mei. We drinken een heerlijk biertje op het terras, hoewel dat volgens de uitbater eigenlijk niet mag, daar is de bierstube voor. Wij begrijpen het niet en nemen er nog eentje. Heerlijk om het logboek bij te werken in de zon op het terras met een biertje ! Alvast een zeer geslaagde eerste dag. We hebben vandaag 2 ½ uur gevlogen.

Het diner nemen we in het restaurant, en we zijn er allebei zeer tevreden over. De kwaliteit is erg goed en het wijntje was perfekt. We gaan nog een rondje wandelen, maar daar is niet zoveel te beleven, en we zijn daarom weer snel binnen. Het is tijd om te rusten

Het restaurant wordt gerund door de familie Esser, een echtpaar al op leeftijd met hart voor de zaak. Zij doet het kokkerellen, en hij bedient, met in drukke tijden ook nog wat hulp. Dat belooft wat als in september de DC2000 groep daar neerstrijkt.

De kamers zijn niet groot maar goed voor ons korte verblijf. Een tv zorgt dat je ook de voetbal nog kunt volgen, etc.

We staan niet al te vroeg op en om half negen zitten we aan het ontbijt. Heel goed en lekker, alleen jammer dat we de enigen zijn. Het is stilletjes. Ik ben zelden op een vliegveld geweest waar het zo stil was, overdag en ’s nachts !

Mogelijk is het in de zomer wat drukker… we zullen zien als we er met de DC 2000 groep heen gaan.

Vandaag de tweede dag gaan we een tocht door het Sauerland maken. Het weer is nog steeds steady, en we zitten weldra weer op een comfortabel 3000 voet.  We doen vandaag een aantal veldjes aan, zodat we een goed beeld krijgen van deze regio. Het is de moeite waard. We hebben genoten van Höxter, Bielefed en Porta Westfalica.

Wat opvalt, is het bescheiden landingsgeld. Allemaal rond de 7 euro. Het is overal erg stil, hoewel we overal iets konden drinken of eten in een goed restaurant.

De tweede dag neemt Marlies de filmcamera ter hand. De landingen worden allemaal vastgelegd voor de beoordeling achteraf. Ik doe mijn best. De condities zijn niet al te slecht, in tegendeel het zicht is uitstekend en de wind is weliswaar krachtig , maar niet vervelend. Een beetje cross is wel leuk.

Zo komen we de dag zeer plezierig door en komen we om half zes weer op onze landingsplaats terug.  Zelfde ritueel, biertje op het terras, boek bijwerken, even verfrissen en daarna lekker eten.  Vandaag nemen we de aanbevolen asperges. We zijn er allebei erg enthousiast over.

Als toetje nemen we de aardbeien met eis en slagroom. En trouwens de Weissherbst ( Duitse Rose) die aanbevolen werd bij de asperges deed het ook bijzonder goed.  De heer Esser had zijn dag niet zo, want eerst mepte hij een glas bier van iemand van de tafel, oké dat kan. Maar bij mij ging de hele sorbet met de wijn over de tafel. Door een uiterst snelle uitwijk manoeuvre kon ik in ieder geval slagroom, ijs en aardbeien ontwijken, helaas was de wijn te verspreid , zodat ik toch een licht natte broek eraan overhield. Alles komt natuurlijk goed maar de gedachte aan Faulty Towers kon ik toch niet helemaal onderdrukken. We hebben daarna nog veel plezier gehad.

Zoals altijd gaat de tijd heel erg snel, en de derde dag was daarom aangebroken voor we het in de gaten hadden.

De route zou uiteraard niet direct naar huis gaan, maar over de Wadden. Leek ons een mooie combinatie.

Om half el de lucht in voor een uur vliegen naar Ganderkesee. Dat ligt in de gecontroleerde zone van Bremen. Een leuk veld met een alleraardigste verkeersleiding. Ook op dit veld een mooi restaurant met hotel. Best goed te vertoeven, maar ik schat de prijs wat hoger dan op Arnsberg.

Hiervandaan rechtstreeks naar Juist. Dat vinden we een leuk eiland omdat je erg snel bij het strand bent, en goede faciliteiten op het veld hebt.

Okee, daar aangekomen na een wonderschone tocht, blijkt het restaurant al sinds september gesloten te zijn wegens faillissement. Er is nog steeds geen nieuwe pachter, interesse ??

De koffie moet je op de Wilhelmshöhe gaan halen. Een 20 minuten lopen van het veld. Dat is goed te doen, en je kunt even lekker de benen strekken. De appeltaart is daar trouwens ook voortreffelijk.

We besluiten om ook nog maar even langs Ameland te gaan. Ook altijd leuk en Ballum heeft ook goede horeca.

Het is 30 minuten vliegen vanaf Juist. Binnen 10 minuten zit je boven Borkum. Daar zagen we iets vreemds, Wolken !

Het was lang geleden dat we dat zagen. En deze keer zaten ze ook nog eens onder ons. Het werd naar Ameland toe steeds dikker. Marlies vond het prachtig, maar ik was niet helemaal enthousiast omdat ik gemerkt had dat de basis op hooguit 700 voet zat. Met Ameland had ik afgesproken dat als ik er niet doorheen kon prikken, we zouden doorvliegen naar Rotterdam, dan maar geen koffie op Ameland.

Het zag er wel schilderachtig uit zo boven die watten deken. Gelukkig was het geen broken dek maar scattered, en zo konden we dus nog vrij gemakkelijk door het dek heen naar een 700 voet downwind voor de 09. De wind was hier wel straf met een 18 knopen uit 030, toch redelijk cross. Heerlijk om te doen, zeker als ie goed gaat. En dat ging dus zo. Kijk maar op de video.

Ook hier na enige ontspanning weer de terugtocht aanvaard. Snel klimmen uit het circuit aan de noordzijde, en bij 1500 voet waren we alweer boven de wolken. Een prachtig gezicht die Waddenzee. Op 3500 voet ligt het zo rustig. De route ging over Harlingen, Enkhuizen en Pampus. Dat betekent midden over het IJsselmeer en het Markermeer. Met opzet om, met het teruglopende zicht, ook weer eens wat slecht zicht ervaring op te doen boven water. Het is dus heel goed opletten. Via Pampus en Mike waren we om zeven uur terug op onze thuisbasis, voldaan en wel met ruim acht uur weer erbij op de vlieguren teller.

Nu morgen nog een checkride doen voor mijn brevet verlenging en dan zit de vakantie er weer op.

Niet voor lang want 24 mei begint de tweede vakantie alweer, een prettig vooruitzicht.